فواید رژیم انگور

مصرف آب انگور در بیماران مبتلا به بیماری عروق قلب اثرات خوبی بر کاهش فاکتورهای التهابی و کُند کردن سیر پیشرفت بیماری دارد؛ رژیم انگور در بیمارانى که مبتلا به پر شدن کیسه صفرا و سنگ صفرا هستند، نتایج بسیار خوبى به‌همراه دارد.

به گزارش پویا، محمدعلی زارعیان درباره خواص برخی میوه‌ها و سبزی‌ها اظهار کرد: آب گیاه تازه خارشتر (آدور) به‌اندازه چند مثقال تا یکى دو استکان و جوشانده خشک آن در آب از بهترین قطع‌کننده‌های خونریزی گوارشی به‌ویژه خونریزی بواسیر است.

وی افزود: لعاب حاصل از جوشاندن ریشه، تخم و گل خطمى در رفع پیچش و زخم‌های گوارشی بسیار مفید است و از مکمل‌های درمانی مناسب در بیماران مبتلا به زخم معده است همچنین زعفران از ترکیباتی است که اثر مثبت آن در کنترل علایم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) به‌ویژه تغییرات خلقی، به اثبات رسیده است.

این دستیار تخصصی طب ایرانی بیان کرد: مطالعات نشان داده‌اند مصرف آب انگور در بیماران مبتلا به بیماری عروق قلب، اثرات خوبی بر کاهش فاکتورهای التهابی و کُند کردن سیر پیشرفت بیماری دارد؛ رژیم انگور در بیمارانى که مبتلا به پر شدن کیسه صفرا و سنگ صفرا هستند، نتایج بسیار خوبى مى‌دهد.

مصرف مداوم تره می‌تواند چشم را آزرده کند


زارعیان خاطرنشان کرد: مصرف مداوم تره می‌تواند چشم را آزرده کند و لثه‌ها را نیز بیمار کند همچنین گرم‌مزاجان نیز از خوردن آن متضرر می‌شوند لذا باید تره را همراه با گشنیز تازه خورد, خوردن برگ پخته تره براى بواسیر مفید است, خوردن آب تره نیز به‌‌قدر 15 گرم، خون بواسیر را قطع مى‏‌کند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروى جنسى است.

وی تصریح کرد: سبزی تره اگر با غذا و بعد از آن خورده شود به هضم غذا کمک می‌کند و مانع ترش شدن غذا مى‌‏شود, مزاج را لینت مى‌‏دهد و نیروى جنسى را تقویت مى‌‏کند.
 

چرا نباید بستنی را در جایخی یخچال نگه داریم؟

در فصول گرم سال مصرف خوراکی‌های شیرین و خنک همچون انواع بستنی و فالوده به اوج خود می‌رسد.
 
 در این خصوص بسیاری از خانواده‌ها پرسش‌هایی در مورد انواع این محصول و نحوه نگهداری آن در خانه مطرح کرده‌اند که به مهم‌ترین آنها پاسخ می‌دهیم.

چرا نباید بستنی را در جایخی یخچال نگه داریم؟

درجه سرمای جایخی یخچال، برودت لازم را برای نگهداری بستنی ندارد و چون بستنی دارای ترکیبات مختلف بخصوص شکر است بسختی منجمد می‌شود و تنها مکانی که برای نگهداری این محصول توصیه می‌شود، دمای 28- تا 18- درجه فریزر است. در این دما کیفیت بستنی تا 9 ماه به خوبی حفظ می‌شود و اگر کنار محصولات معطر و بودار قرار نگیرد، تغییراتی در طعم و بوی آن نیز ایجاد نمی‌شود.

تفاوت بستنی سنتی و صنعتی چیست؟

در بستنی‌های کارخانه‌ای اصول بهداشتی، کنترل کیفیت مواد اولیه و مقدار مصرف ترکیبات بستنی مورد نظارت قرار می‌گیرد. در واقع هر محصولی که دارای پروانه ساخت باشد مندرجات و مفاد قانونی ساخت لزوما مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در بستنی‌های سنتی بخصوص موازین بهداشتی و میزان ترکیبات به کار رفته مورد توجه قرار نمی‌گیرد. وجود کلی فرم‌ها که بیشترین میزان آلودگی را در بستنی‌های سنتی دارند بیانگر استفاده از شیر غیرپاستوریزه و عدم رعایت بهداشت فردی و آلوده شدن مواد اولیه با منشأ مدفوعی است که در خلال تولید و نگهداری فرآورده از طریق کارگران آلوده وارد بستنی شده است. همچنین وجود نوعی باکتری با نام استافیلوکوکوس اورئوس در بستنی‌های سنتی نشان‌دهنده آلودگی فرآورده به ترشحات دهانی یا بینی کارگرانی است که با بستنی سروکار دارند یا در نتیجه سرفه و عطسه خدمه بیماری است که عفونت دستگاه تنفسی داشته‌اند.

انتخاب بستنی، براساس مزه یا سلامت؟

اگر یک لیوان بستنی شیری را که حاوی خامه، چربی و شکر است با همین میزان شیر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم چربی بستنی دو سه برابر بیشتر از شیر و از نوع گیاهی و میزان پروتئین آن کمی زیادتر بوده، ولی کلسیم و برخی ریز مغذی‌های آن قابلیت جذب پایین‌تری دارند.

بستنی لایت: همان بستنی رژیمی است که در آن از قندهای مصنوعی فاقد کالری استفاده می‌شود، اما چون خامه و چربی گیاهی از ترکیبات اصلی آن است و چون چربی‌ها دو برابر مواد شیرین تولیدکننده کالری هستند پس نمی‌توان به رژیمی بودن این محصولات اعتماد کرد.

بستنی زمستانی: برخلاف باور عامه مردم، این محصول از شیر و خامه تهیه نمی‌شود و در گروه تنقلات قنادی قرار می‌گیرد. ماده پف دار داخل بستنی زمستانی نوعی کرم است که با روغن، شکر، اسانس و گاهی هم مواد رنگی تهیه می‌‌شود و برای حجیم و پف‌‌دار کردن آن از هوا کمک می‌‌گیرند.

بستنی لواشکی : این بستنی به دلیل آن که از شیر و چربی تهیه نمی‌شود در مقایسه با سایر بستنی‌های شیری، کالری و ارزش تغذیه‌ای کمتری دارد و علاوه بر داشتن ترکیبات ترش حاوی شکر بوده ضمن این که نمک آن زیاد و برای مبتلایان به پرفشاری خون محدودیت مصرف دارد.

فالوده: فالوده پایه لبنی ندارد و چون از نشاسته و شکر تهیه شده است ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد، اما در مقایسه با بستنی‌های شیری فاسد نمی‌شود. ولی باید در زمان خرید به بهداشت ظروفی که فالوده در آن تهیه و نگهداری می‌شود توجه کرد.

تولید صنعتی بستنی به سود یا زیان ما؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند بستنی‌های صنعتی حاوی مواد نگهدارنده هستند. بستنی‌ها در فریزر به صورت منجمد نگهداری می‌شوند و چون در دمای فریزر، میکروبی که بخواهد منجر به فساد بستنی شود، قابلیت رشد و تکثیر ندارد و این محصول لبنی نیازی به افزودن مواد نگهدارنده ندارد.

ظرف‌های بستنی، معمولا از جنس پلی‌پروپیلن هستند که مصرف دوباره آنها تهدیدکننده سلامت نیست، اما در صورت ایجاد شکاف، ترک یا حتی خراش‌هایی داخل ظرف، چون امکان نفوذ مواد غذایی و میلیاردها میکروب حتی در خراش‌های کوچک وجود دارد باید از مصرف آن خودداری شود. بر اثر تغییراتی در رنگ و شکل این ظروف هم باید آنها دور انداخته شوند. این ظروف بیشتر برای نگهداری میوه و سبزی و غذاهای سرد شده و خشکبار مناسب‌اند. این ظروف از جنس آلومینیم بوده و جدار آنها پر از خراش است و احتمال دارد بر اثر شست‌وشوی نامناسب، منبع انتقال‌دهنده آلودگی شیمیایی و میکروبی به محصول باشد. در فالوده را از مکان‌های بهداشتی و معتبر بخرید و سعی‌تان بر این باشد که انواع کارخانه‌ای آن را انتخاب کنید.

بستنی قیفی بخوریم؟

با این که مطمئن هستیم بستنی‌های قیفی را از شیرهای پاستوریزه کارخانه تهیه می‌کنند، اما باید بدانیم عدم شست‌وشوی مستمر دستگاه‌های بستنی‌ساز قیفی و باقی ماندن طولانی‌مدت ترکیبات بستنی در این دستگاه‌ها خود عاملی برای منع مصرف این گونه محصولات است.


درمورد نان بستنی نیز باید گفت برای آن که نان بستنی حالتی براق و درخشنده به خود گیرد به آن اکسیدتیتانیوم می‌افزایند.

در کارگاه‌هایی که این نان به صورت غیرمجاز برای بستنی‌های قیفی و سنتی پخت می‌شود از اکسید تیتانیومی استفاده می‌شود که صنعتی بوده و کیفیت و درجه خلوص پایینی دارد و به دلیل داشتن مواد و فلزات سمی غیرخوراکی، تهدید‌کننده سلامت مصرف‌کننده است.

در مورد بستنی با روکش شکلات هم باید گفت که روغن مورد استفاده در اغلب شکلات‌های کاکائویی و روکش بستنی‌ها از نوعی است که حاوی درصد بالاتری روغن پالم است و به دلیل داشتن چربی‌های اشباع و ترانس، خطر ابتلا به بیماری‌های کرونر قلبی را افزایش می‌دهد.

 
جام جم

چرا اسم بعضی دخترها «رابعه» است؟

اختصاصی «تابناک با تو»؛ رابعه العدویه یک عارف بسیار معروف و یک شخصیت شناخته شده در تصوف اسلامی است. رابعه اهل عراق بود و در سال 95 هـ ق (713 م .) در بصره به دنیا آمد. پدر او مردی مؤمن و فقیر بود. او دختر چهارم خانواده بود، از این روی نام او را رابعه گذاشتند. رابعه در زبان عربی به معنی چهارم است. زیرا او دختر چهارم خانواده بود و این نام را برای او انتخاب کردند. زمانی که کمتر از ده سال داشت پدر او از دنیا رفت و پس از مدت کوتاهی مادرش نیز درگذشت.

 
رابعه و خواهرانش به فقر، گرسنگی و فلاکت افتادند. رابعه با تمام وجود معنای واقعی یتیم بودن را درک کرد، پدرش جز قایقی که آن را به چند درهم به مردم کرایه می دادند چیزی برای آنها به جای نگذاشته بود. پس از آن قحطی و بیماری وبا شهر بصره را در مصیبتی بزرگ فرو برد و روزگار چهار خواهر را از یکدیگر جدا کرد. رابعه در کوچه های بصره به آوارگی افتاده بود. در آن زمان راهزنان و دزدان همه جا وجود داشتند. رابعه توسط یکی از راهزنان دزدیده شد و به شش دینار به یکی از تاجران ستمگر بصره فروخته گردید.چرا اسم بعضی دخترها «رابعه» است؟
لطفا برای خواندن بقیه مطلب ودیدن عکسها به ادامه مطلی یرویید
ادامه نوشته

زنی که آغازگر دوبله کارتون در ايران بود+عکس

زنی که آغازگر دوبله کارتون در ايران بود+عکس
ژاله علو ، Zhaleh Olov شوکت علو متولد 1 فروردين 1306 – تهران ، شاعر، گوينده، صداپيشه و بازيگر تئاتر، تلويزيون و سينما اهل ايران است. دوران کودکي ژاله علوژاله علو در کوچه شريعت، واقع در محله سنگلج تهران، از پدري ارتشي به دنيا آمد. پدربزرگ وي (علوالسلطنه) از خوشنويسان دوران قاجار بود. او در کودکي آثار ادبي اديبان ايراني، همچون حافظ و سعدي و مولانا را فرا گرفت. در نوجواني، عضو چند انجمن ادبي و گروه شعرخواني بود و همين فعاليت‌ها، موجبات راهيابي وي به راديو و گويندگي در آن را در سال 1327، مهيا کرد. ژاله علو، فارغ‌التحصيل دانشسراي مقدماتي تهران و هنرستان هنرپيشگي تهران (دوره تحصيلي 3 ساله) است. نخستين فعاليت‌هاي هنري وي را گويندگي زنده در راديو، شامل مي‌شد. وي به اجراي نمايش‌هاي راديويي مي‌پرداخت و از پايه‌گذاران برنامه داستان شب بود. اجراهاي وي در راديو، وي را بر آن داشت که نام «ژاله» را براي خود برگزيند.پس از پايان تحصيلات هنرپيشگي، در فيلم طوفان زندگي، به ايفاي نقش پرداخت. پس از بازي در چند فيلم سينمايي، وارد عرصه تئاتر شد و نخستين اجراي خود را در سال 1328، در يکي از نمايش‌هاي هنريک استپانيان تجربه کرد. آخرين اجراي تئاتر خود را در سال 1337 و در نمايشي به نام توپاز، به کارگرداني نصرت‌الله محتشم، انجام داد. او آغازگر دوبلهٔ کارتون در ايران بود و دوبلهٔ بسياري از کارتون‌هاي والت ديسني، مانند پينوکيو، سفيد برفي، زيباي خفته، سيندرلا، صد و يک سگ خالدار و … به کارگرداني وي انجام شده است. از بين کارهايتان کدام را از همه بيشتر دوست داريد؟"سايه نگاه” را خيلي دوست داشتم. در اين فيلم نقش مادري را بازي مي‌کردم که پادشاهي بچه‌اش را مي‌گيرد و او به دنبال فرزندش به قصر مي‌آيد و آنچه که بين آن‌ها اتفاق مي‌افتد خيلي جالب است. البته قصه آن به صورت کتابي چاپ شده و عکس‌هاي ما هم به عنوان بازيگر در آن هست. ازدواج و زندگي شخصي ژاله علو وي در سال 1330، با نصرت‌الله محتشم ازدواج کرد.و آخرين تئاتري هم که کار کرد، "توپاز” نام داشت که در سال 1337 به کارگرداني محتشم اجرا شد. نصرت‌الله محتشم (تولد 1298 تهران – مرگ 1359 تهران) هنرمند سينما و تئاتر ايران است.وي فعاليت هنري را از سال 1308 با بازي در تئاتر فرهنگ رشت شروع کرد و بعد آن را تئاترهاي استوديو درام کرمانشاهي، نکيسا، تهران و فردوسي ادامه داد.فعاليت سينمايي را از سال 1314 با بازي در فيلم شيرين و فرهاد آغاز کرد. از دهه 1320 به فعاليت در راديو مشغول شد؛ و از سال 1331 در دوبله نيز به فعاليت پرداخت. وي دو دوره در سال‌هاي 1331 و 1341 رياست اداره نمايش کشور را به عهده داشته است. وي همسر ژاله علو و روح‌انگيز سامي‌نژاد بوده است. صديقه سامي‌نژاد معروف به روح انگيز (1295–1376) نخستين هنرپيشه زن اولين فيلم ناطق ايراني به نام دختر لر است.صديقه سامي‌نژاد در روز 3 تير 1295 در شهر بم در استان کرمان متولد شد و در سال 1308 به همراه همسرش دماوندي که در استوديو امپريال فيلم بمبئي به کار اشتغال داشت به هندوستان مهاجرت کرد و پس از 18 سال به ايران بازگشت.وي به دليل بازي و ظاهر شدن بدون حجاب در سينما مورد انتقاد شديد خانواده اش قرار گرفت و مجبور شد سختي را پشت سر بگذارد.وي پس از سه ازدواج ناموفق (که دومين آنها با نصرت‌الله محتشم بود) در حالي که فرزندي نداشت سي سال آخر عمر را به تنهايي زندگي کرد و زماني که درگذشت بسياري تصور مي‌کردند او سال‌ها پيش از آن درگذشته است. روح‌انگيز سامي‌نژاد تا صبح 10 ارديبهشت 1376 در طبقه پايين خانه‌اي دو طبقه واقع در خيابان پاسداران تهران، سروستان ششم زندگي مي‌کرد و در بعد از ظهر چهارشنبه دهم ارديبهشت 1376 در تهران در سن 81 سالگي درگذشت و در قطعه 36 رديف 44 شماره 41 بهشت زهرا به خاک سپرده شد. جوايز ژاله علوتنديس افتخار براي يک عمر فعاليت سينمايي از سوي خانهٔ سينماي ايران (1382)تقديرنامه براي يک عمر فعاليت هنري و تأثير فرهنگي از انجمن بازيگران سينماي ايرانلوح تقدير به عنوان کارگردان برتر از ششمين جشنوارهٔ بين‌المللي برنامه‌هاي راديوييلوح تقدير و جايزهٔ بهترين کارگرداني براي نمايشنامهٔ راديويي «يک اتفاق ساده» در جشنوارهٔ بين‌المللي برنامه‌هاي راديويي (1385)معرفي به عنوان چهرهٔ ماندگار (1389)  فيلمهاي سينماي ژاله علو طوفان زندگي (1327)زنداني امير (1327)واريتهٔ بهاري (1328)افسونگر (1331)آغا محمدخان قاجار (1333)ماجراي زندگي (1333)عروس دجله (1333)اتهام (1335)يعقوب ليث صفاري (1336)طلسم شکسته (1337)بيژن و منيژه (1337)بي‌ستاره‌ها (1338)پيمان دوستي (1338)آسمون جل (1338)صفرعلي (1339)پيمان (1339)دندان افعي (1340)    بيوه‌هاي خندان (1340)ور پريده (1341)طلاي سفيد (1341)کليد (1341)هوکاني (ناتمام-1348)شيرين و فرهاد (1349)ليلي و مجنون (1349)طوقي (1349)پنجره (1349)پل (1350)احساس داغ (1350)داش‌آکل (1350)لوطي (1350)آدمک (1350)قلندر (1351)اتل متل توتوله (1351)فتنهٔ چکمه پوش (1351)ساعت فاجعه (1351)    عباسه و جعفر برمکي (1351)آبنبات چوبي (1351)شيرعلي مردان (1351)کيفر (1352)غريب (1352)صداي صحرا (1354)واسطه‌ها (1356)زمان از دست رفته (1368)پرواز را به خاطر بسپار (1371)جنگ نفت‌کش‌ها (1372)آدم‌برفي (1373)روز واقعه (1373)پري (1373)طالع سعد (1374)زن امروز (1375)سلطان (1375)مسافر ري (نسخهٔ سينمايي) (1380)مهمان مامان (1382) سريالهاي تلويزيون ژاله علوسال    نام    سمت    کارگردان    توضيحات1389–1390    مختارنامه    بازيگر    داوود ميرباقري    1387–1390    مستند ساکن صحراي سکوت        1382–1387    شيخ بهايي    بازيگر    شهرام اسدي    1385    ساعت شني    بازيگر    بهرام بهراميان    1385    روز رفتن    بازيگر    جواد افشار    1383–1384    مشق عشق    بازيگر    بهرام بهراميان    در سال 1387 از شبکه 1 پخش شد.1378–1381    روشن‌تر از خاموشي    بازيگر    حسن فتحي    شبکه 11377–1381    تفنگ سرپر    بازيگر    امرالله احمدجو    1379    مسافر ري    بازيگر    داوود ميرباقري    شبکه 1اين سريال، يک نسخه سينمايي هم دارد.1379    آي آدم‌ها    بازيگر    محمد حسين‌پورجهان خادم    برنامه کودک و نوجوان شبکه 21378    يکي بود، يکي نبود    بازيگر    جواد ارشاد    1377–1378    روزهاي زندگي    بازيگر    سيروس مقدم    در سال 1379 از شبکه 3 پخش شد.1377–1378    بگذار آفتاب برآيد    بازيگر مهمان    حسين مختاري    1377    چشم‌به‌راه    بازيگر    اصغر فرهادي    شبکه تهرانکارگردان تلويزيوني: «مهتاج نجومي»1375    پيگرد    بازيگر    اردشير طلوعي    شبکهٔ 1به سفارش وزارت کشور و پرونده‌هاي موجود در ادارهٔ آگاهي1375    قائم‌مقام فراهاني    بازيگر    محمدرضا ورزي    تهيه شده براي سيماي آذري شبکه جهاني سحر1375    زير چتر خورشيد    بازيگر    بهمن زرين‌پور    شبکه 21374    بي‌بي‌يون    بازيگر    حسين پناهي    شبکه 11370–1374    اين خانه دور است    بازيگر    مسعود رسامبيژن بيرنگ    شبکه 21373    آواي فاخته    بازيگر    بهمن زرين‌پور    شبکه 11372    سنگ و شيشه    بازيگر    جمشيد حيدري    شبکه 21372    سرزمين من و نقابداران    بازيگر    مرتضي جعفري    شبکه 11372    تاريخ روابط ايران و انگليس    بازيگر    مرتضي جعفري    شبکه 11372    باغ گيلاس    صداپيشه    مجيد بهشتي    دوبله به‌جاي «نيکو خردمند»1370–1371    روزي روزگاري    بازيگر    امرالله احمدجو    شبکه 11370    نقاشي با خطوط ساده    راوي    ميترا عبدي    برنامه کودک و نوجوان شبکه 11370    وزيرمختار    بازيگر    سعيد نيک‌پور    1367    گالش‌هاي مادربزرگ    بازيگر    بهمن زرين‌پور    در نوروز 1368 پخش شد.1367    بخش چهار جراحي    بازيگر    مسعود فروتن    1367    اسناد کهنه، تاريخ نو    بازيگر    نادر ابراهيمي    شبکه 11365–1366    گرگ‌ها    بازيگر    داوود ميرباقري    شبکه 11363–1364    اميرکبير    بازيگر    سعيد نيک‌پور     تئاترهاي ژاله علوماري مادلندر سايهٔ حرمسوگلي حرمدزد ناشيسرباز فداکارشاه صفيجاسوسهشعلهلبخند مرموزآغا محمد خانتو مال منيتوپازتلافيميهمانان سمجقهرمانرقص زمينگزيدهٔ دوبله‌هاکارتون‌هاي والت ديزني: گربه‌هاي اشرافي، سيندرلا، زيباي خفته، صد و يک سگ خالدار، ماجراهاي پينوکيو، سفيدبرفي و هفت کوتوله و تام بندانگشتيمجموعهٔ کارتوني «رامکال»مجموعهٔ کارتوني «سرنديپيتي»مجموعهٔ کارتوني «الفي اتکينز»مجموعهٔ کارتوني «پت پست‌چي»مجموعهٔ تلويزيوني «زن اتمي»فيلم سينمايي «جادوگر شهر زمرد»فيلم سينمايي «بادبادک آبي»فيلم سينمايي «يوزپلنگ»فيلم سينمايي «پسري روي دلفين»فيلم سينمايي «دُن آرام»فيلم سينمايي «شنيدم که جغدي مرا به نام مي‌خواند»مجموعهٔ تلويزيوني «سوييني»مجموعه تلويزيوني «سال‌هاي دور از خانه (اوشين)»آریا

ادامه نوشته

شغل‌های پردرآمد در ایران که پولدارتان می‌کند

دغدغه امروز جوانان پیدا کردن شغلی پردرآمد است. البته آنقدر بیکاری در کشور زیاد شده که حتی داشتن شغلی مناسب نیز تبدیل به آرزو شده است. نرخ بالای بیکاری یکی از معضلات اساسی اقتصادی کشور است و تازه بیش از چهار میلیون دانشجو هم به زودی به این جمع متقاضیان کار اضافه می شود. روزنامه هفت صبح ۷ شغل پردرآمد در کشور را معرفی کرده است که آن را در ادامه می‌خوانید:

۱. داروسازی

رشته داروسازی ممکن است جذابیت‌های پزشکی و دندانپزشکی را از دید خیلی‌ها نداشته باشد، اما در عوض مزایایی دارد که می‌توان به عنوان یک شغل خوب و پولساز روی آن حساب کرد. دوره داروسازی عمومی ۲۰۷ واحد است و حداقل ۶ سال طول می‌کشد، اما دانشجویان داروسازی بعد از گذراندن ۱۴۰ واحد به شرط داشتن معدل بالا می‌توانند کارت انجمن داروسازان را دریافت کنند و به عنوان قائم مقام مسئول فنی داروخانه‌ها مشغول کار شوند. بعد از فارغ التحصیلی هم فرصت‌های شغلی متعددی مثل تاسیس داروخانه و فعالیت در کارخانه‌های داروسازی پیش روی آن‌ها قرار دارد. سرانه مصرف دارو هم که درست یا غلط بسیار بالاست و این عملا به نفع داروسازان است. میزان سود داروخانه‌ها از فروش محصولات تولید داخل ۳۰ درصد و داروهای وارداتی ۵ تا ۱۲ درصد است. در حال حاضر حدود ۱۲ هزار داروخانه در سراسر کشور وجود دارد.

۲. دندانپزشکی

دندانپزشکی از آن رشته‌های پر درآمد است که داوطلبان کنکور از دوران دبیرستان برای قبولی در آن برنامه ریزی می‌کنند. همین حالا ۲۰ هزار دانشجوی دندانپزشکی در ۶۶ دانشکده مشغول تحصیل هستند و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ تعداد دندانپزشکان ما به ۵۰ هزار نفر برسد. این یعنی با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، حداقل در مناطق محروم همچنان ظرفیت و بازار کار برای این شغل وجود دارد. این در حالی است که اگر کسی متخصص باشد هم طبعا درآمد بالاتری دارد. در حال حاضر تعداد دندانپزشکان عمومی ایران حدود ۱۸ هزار نفر تخمین زده می‌شود، اما متخصصان این رشته فقط ۳ هزار نفر است. یعنی تقریبا به ازای هر ۲۷ هزار ایرانی یک متخصص دندانپزشکی وجود دارد و همین شانس آن‌ها را برای کسب درآمد بالا می‌برد.

۳. طب فیزیکی و توانبخشی

کلینیک‌های فیزیوتراپی و طب فیزیکی و توانبخشی در سال‌های آینده بازار کارشان سکه خواهد بود. دلیل این مسئله هم رشد سریع جمعیت سالمند ایران است. گفته شده نرخ رشد جمعیت سالمند کشور چهار برابر نرخ رشد جمعیت است. همین حالا بیش از ۷ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن دارند. این جمعیت انبوه نیاز به خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی را افزایش می‌دهد. میانگین درآمد شاغلان این بخش در سال ۲۰۱۷ بیش از ۸۵ هزار دلار بوده. البته تاسیس مطب فیزیوتراپی شرایط خاصی دارد، مثلا این که برای تاسیس در مراکز استان ۶ سال و در شهرستان‌ها ۳ سال سابقه کار مورد نیاز است.

۴. راهنمای گردشگر

با توجه به افزایش آمار ورود گردشگران به کشور به خصوص در شهرهای گردشگرپذیر همچون شیراز و اصفهان بازار تورلیدر‌ها به خصوص راهنمای توریست‌های خارجی بسیار داغ شده است. راهنمای گردشگر یا تورلیدر شخصی است که با آشنایی و تسلط کامل بر نقاط گردشگری یک شهر از جمله اماکن تاریخی، بازارهای تجاری، جاذبه‌های طبیعت و ... خصوصیات و تاریخچه مربوط به این اماکن را برای گردشگرانی که به آن محل سفر می‌کنند، توضیح داده و معرفی کند. از سال ۹۲ تا ۹۵، حدود ۲۰ میلیون گردشگر وارد ایران شده و بیش از ۳۲ میلیارد دلار معادل ۱۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد برای صنعت گردشگری به وجود آورده است. درآمد تورلیدر‌ها به نسبت میزان فعالیت روزانه شان رقم قابل اعتنایی می‌شود. به خصوص تورلیدرهای مسافران خارجی به دلار پول می‌گیرند و به ریال خرج می‌کنند.

۵. مترجمی زبان‌های خاص

با ورود کشورهای غیر انگلیسی زبان مثل چین و روسیه به بازارهای اقتصادی ایران، نقش مترجمان این زنان از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، به طوری که اکنون بسیاری از شرکت‌های بازرگانی نیاز به برقراری ارتباط با کشورهای اقتصادی مانند چین و امارات از طریق مترجمان زبان نیاز دارند، به خصوص زبان چینی که از سرسختی و ناملموس بودن آن برای مردم دیگر کشورها، علاقه کمتری به فراگیری آن وجود دارد. به خصوص چینی‌ها که به واسطه خوی ملی گرایانه خود کمتر زبان انگلیسی می‌آموزند، بازار بسیار مناسبی برای مترجمان زبان چینی در کشورمان به وجود آورده اند. همین حالا قیمت ترجمه ۲۵۰ کلمه از زبان چینی به فارسی ۵۹ هزار تومان و هزینه ترجمه از فارسی به چینی ۸۹ هزار تومان است. (برای زبان انگلیسی کمتر از ۶ هزار تومان است.) به طور کلی زبان‌های کشورهای آسیای شرقی به واسطه این که قدرت‌های نوظهور اقتصادی محسوب می‌شوند، منبع درآمد مناسبی برای ایرانیان مترجم زبان است.

۶. برنامه نویس و توسعه گر وب

رشد تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از موبایل، فضای مجازی و تغییر چشمگیر سبک زندگی مردم در مدت کوتاه باعث شده تا برنامه نویسی و ارائه خدمات تحت وب بازار کار خوبی را برای مهندسین کامپیوتر فراهم آورد. از برنامه نویسی نرم افزارهای موبایلی اندروید تا طراحی وب سایت‌های ارائه خدمات اینترنتی برای شرکت ها، نهاد‌ها و استارتاپ‌های گوناگون باعث رشد چشمگیر شغل برنامه نویسی شده است. فراگیری علم برنامه نویسی با توجه به گستردگی آموزشگاه هایی که در این حوزه مشغول به فعالیت اند، نیازی به تکمیل تحصیلات در رشته مهندسی کامپیوتر ندارد. هر چند فارغ التحصیلان این رشته آشنایی بیشتری با این حوزه داشته و از فرصت‌های شغلی بیشتری نسبت به کسانی که این دانش را در آموزشگاه‌های غیردانشگاهی آموخته اند، دارند. اما شما می‌توانید با هر مدرک دانشگاهی با شرکت در آموزشگاه‌های متعدد این رشته آن را فرا بگیرد و وارد بازار کار گسترده آن شوید. بر اساس اطلاعات سایت ایران تلنت؛ درآمد یک برنامه نویس از ماهانه ۲. ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است.

۷. مشاورین و مدیران مالی

پیشروی سیاست‌های اقتصادمحور در جهان و به خصوص در کشور ما و تشکیل بازارهای گسترده سرمایه باعث شده تا هر شرکت، نهاد و سازمانی برای ادامه فعالیت نیاز به مشاورین مالی داشته باشد. کسانی که بر حوزه مدیریت، سرمایه تسلط داشته و بتوانند شرکت‌ها را در سرمایه گذاری در حوزه‌های سودآور راهنمایی کنند. شاغلین این حوزه وظایف متعددی مانند کنترل هزینه، قیمت گذاری، پیش بینی سود، اندازه گیری بازده مورد نظر پروژه ها، مدیریت دارایی ها، مدیریت منابع مالی و ... را بر عهده دارند. تعداد بالای شرکت‌های سرمایه گذاری، بانک ها، کارگزاران بورس و ... موجب شده تا علاوه بر مشاوره مالی در شرکت ها، بازار کار گسترده‌ای پیش روی مدیران مالی باشد. بر اساس گزارش‌های سایت ایران، ثلث میانگین درآمد ماهانه یک مدیر مالی ۵ میلیون تومان است و این رقم ممکن است تا میلیون تومان هم برسد.
 
فردا

چگونه دروغ‌گوها را شناسایی کنیم؟

دروغ‌گوها همه جا هستند، ولی نمی‌توان آن‌ها را به سادگی تشخیص داد. در این رابطه بهتر است زبان بدن و جهت چشم‌ها را فراموش کنید، زیرا روش‌های بهتری برای شناسایی دروغ‌گوها وجود دارند. فراموش نکنید که هیچ دروغ‌سنج بدون ایرادی وجود نداد، ولی شما می‌توانید با کمی بردباری، تدبیر و ذکاوت کاری کنید که خورشید از پشت ابر بیرون آید.

به گزارش فرادید، گروه افسران امنیتیِ «توماس اُرمِرود» وظیفه‌ای سخت بر عهده دارند. کار آن‌ها این است که در فرودگاه‌های سراسر اروپا بچرخند و با مسافران مصاحبه کنند تا از تاریخچه و برنامه‌های سفریِ آن‌ها اطلاعتی کسب کنند. اُرمرود چند نفر را عمدا با تاریخچه‌ی سفری اشتباه و آینده ساختگی به فرودگاه فرستاده و قرار است که اعضای گروهش حدس بزنند که کدام یک واقعی و کدام یک غیر واقعی است. در واقع یک نفر از هر 1000 نفری که با آن‌ها مصاحبه می‌کنند از عمد دارد دروغ می‌گوید. چنین شرایطی درست مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

اعضای گروه توماس ارمرود (Thomas Ormerod) چه شیوه‌ای را برای شناسایی آن فرد دروغگو اتخاذ کردند؟
 
شاید به نظر شما شناسایی شخص دروغگو از روی زبان بدن و حرکت چشم‌ها ممکن باشد، این‌طور نیست؟ بنابراین باید بگویم که راه حلی خوبی را انتخاب نکرده‌اید.

در مطالعات فراوان انجام شده در این رابطه نشان داده شد که شناسایی دروغ‌گو از روی حرکات چشم و بدن کاملا تصادفی است و در مجموع شیوه‌ی مناسبی نیست. در مطالعه‌‎ای نشان داده شد که پنجاه نفر از هر 20 هزار نفر قادرند از این طریق درست (بالای 80 درصد) قضاوت کنند. در حقیقت بیشتر افراد به شکل شیر یا خطی حدس می‌زنند که طرف مقابل دروغ می‌گوید یا خیر.

 
راه‌حل گروه توماس ارمرود
 

گروه ارمرود از شیوه‌ای متفاوت استفاده کردند که اتفاقا باعث شد اکثر موارد را شناسایی کنند. شاید بخواهید بدانید که راز موفقیت آن‌ها چه بود؟ آن‌ها از چه شیوه‌ای برای شناسایی افراد دروغ‌گو استفاده کردند؟ آن‌ها قبل از هر چیز، ذهن خود را از تمام علائم شناسایی قبلی پاک کردند و به سراغ تکنیک‌های جدید رفتند تا مستقیم به جواب برسند.

چشم‌ها به شناسایی دروغگوها کمکی نمی‌کنند
 

در سال‌های اخیر، نتایج پژوهش‌های مربوط به شناسایی دروغ‌گوها چندان رضایت‌بخش نبوده است. تقریبا تمامی پژوهش‌های پیشین به این موضوع پرداخته که چگونه یک دروغ‌گو را از روی تغییرات ظاهری و زبان بدن مانند سرخ شدن صورت، خنده‌های عصبی و جهت چشمان شناسایی کنیم. یک مثال معروف در این رابطه وجود دارد: زمانی که از بیل کلینتون در مورد رابطه‌اش با مونیکا لوینسکی سوال پرسیده شد، او بینی‌اش را لمس کرد.

تیموتی لِواین (Timothy Levine)، پژوهشگر دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، می‌گوید: «ایده اصلی این بود که عمل دروغ گفتن برخی از احساسات قویِ ما مانند عصبانی شدن و احساس گناه را تحریک می‌کند که نمی‌توان مانع آن‌ها شد.» حتی زمانی که چهره‌ی‌ ما خشک و بی‌حالت است هم می‌توان تغییرات ریزی را در آن مشاهده کرد.
 
با این وجود، هر چه روانشناسان بیشتر در این رابطه تحقیق کردند، متوجه شدند که کمتر می‌توان به نشانه‌های قابل اعتمادِ سابق تکیه کرد. مشکل کار نیز تنوع بیش از اندازه‌ی رفتارهای انسانی است. شاید برخی از اطرافیان شما تیک‌های عصبی خاصی داشته باشند که به شما کمک کند دروغ یا راست بودن حرف‌هایشان را بفهمید، اما نمی‌توان دیگران را به این راحتی شناسایی کرد. دلیلش نیز این است که یک فرهنگ جامع زبان بدن وجود ندارد.
 
ارمرود می‌گوید: «نمی‌توان یک علامت خاص را به سادگی با دروغ‌گویی مرتبط دانست.» لواین در این رابطه می‌گوید: «من هنگام دروغ گفتن شدید می‌خندم؛ برخی کاملا جدی می‌شوند؛ برخی ارتباط چشمی برقرار می‌کنند، برخی سمت دیگر را نگاه می‌کنند. تمام شواهد دال بر این است که نمی‌توان همه را با یک چشم قضاوت کرد.»
 

در حقیقت نمی‌توان خیلی به زبان بدن اتکا کرد، زیرا ممکن است افراد تحت شرایطی خاص حرکتی را انجام دهند که اصلا با برداشت ما از زبان بدن همخوانی نداشته باشد. مثلا شخصی را فرض کنید که در فرودگاه است و اگر عجله نکند از پروازش عقب خواهد افتاد. در این بین ماموران امنیتی چند سوال از او می‌پرسند که آن فرد به طرف دیگر نگاه می‌کند و پاسخ کوتاه می‌دهد. ماموران فکر می‌کنند که او دروغ می‌گوید، در حالی که او کاملا صادقانه پاسخ داده است.


آیا زبان بدن می‌تواند به ما در شناسایی افراد دروغگو کمک کند؟

شیوه جدید چیست؟

فکر می‌کنید شما هم با من هم‌نظر باشید که به شیوه‌ای جدید نیاز است، اما با توجه به مواردی که گفتیم چه شیوه‌ای کارایی دارد؟ پاسخ اُرمِرود در این رابطه کاملا روشن و واضح است: باید تمرکزتان را از حالات افراد بردارید و بر روی واژگانی که استفاده می‌شود تمرکز کنید. سپس به تدریج بر روی نکاتی تمرکز کنید که پاشنه آشیل فرد دروغ‌گو است.
 

ارمرود و همکارش کورال داندو از دانشگاه ولورهمپتون چند اصل مبتنی بر گفتگو را ارائه کرده‌اند که شانس شناساییِ دروغ‌گو را بالا می‌برد. این اصول اما چه هستند؟

 
از سوالات با پایان باز استفاده کنید
 
با این روش شخص دروغ‌گو را مجبور می‌کنید که به داستان بافی خود ادامه دهد. او آن‌قدر ادامه می‌دهد که سرانجام در شبکه سست دروغ‌های خود گیر می‌افتد.
 
او را سورپرایز کنید
 
بازجوها باید تلاش کنند تا «بارِ ادراکی» شخص دروغ‌گو را بالا ببرند. آن‌ها برای این کار سوالاتی را می‌پرسند که افراد اصلا انتظارش را ندارند. گاهی اوقات بازجوها از افراد می‌خواهند تا در مورد اتفاقی در گذشته حرف بزنند. در حقیقت، هدف اصلی بازجوها این است که کاری کنند که افراد دروغ‌گو به سختی بتوانند ظاهر خود را حفظ کنند.
 

حواستان به جزئیات ریز و قابل‌ بازبینی‌ باشد

 
اگر مسافری را دیدید که می‌گوید در دانشگاه آکسفورد درس می‌خواند، از او بپرسید که در مورد مسیر رفت و آمدش بپرسید. اگر جایی متوجه شدید که او تناقض می‌گوید، فورا آن را لو ندهید. اجازه دهید که آن شخص راحت به داستان بافی خود ادامه دهد.
 

تغییراتِ اعتماد به نفس را در نظر داشته باشید

 
زمانی که افراد دروغ‌گو به چالش کشیده می‌شوند دیگر نمی‌توانند مانند حالت عادی باشند و حالت آن‌ها کمی تغییر می‌کند. وقتی که افراد دروغ‌گوییِ که به گفتگو پرداخته و زیاد صحبت می‌کنند، به چالش کشیده می‌شوند سعی می‌کنند که کمی صحبت‌های خود را کوتاه کنند، زیرا می‌دانند که نمی‌توانند مانند قبل مانور بدهند.
 

در چنین شرایطی بهتر است به جای گفتگوی جدی، با آن‌ها گفتگویی عادی داشته باشیم. در این حالت است که افراد دروغ‌گو با نقض داستان بافیِ خود به راحتی دست خودشان را رو می‌کنند. فراموش نکنید که شناسایی افراد دروغ‌گو مانند حل مسائل ریاضی نیست که پاسخی آشکار داشته باشد؛ این کار بیشتر نیازمند یک رویکرد ادراکی که در آن افراد باید از طریق کنار هم گذاشتن حقایق به پاسخی روشن برسند.

چگونه دروغ‌گوها را شناسایی کنیم؟
تیم ارمرود شیوه‌های جدیدی را ارائه داده است
 
ارمرود قبول دارد که استراتژی‌های پیشنهادی «ادراکی» است، یعنی افراد باید با عقل سلیم خود دروغ‌گو را شناسایی کنند. ارمرود می‌گوید: «یکی از دوستانم به من گفت که من [ارمرود] قصد دارم هنر بحث و گفتگو را به نام خودم ثبت کنم.» اما نتایج خودش گواه این قضیه است. ما مسافرانی را با بلیت و اسناد واقعی سفر به فرودگاه‌ها فرستادیم. سپس به آن مسافران گفتیم که یک هفته فرصت دارند که داستان خودشان را بسازند و سپس در فرودگاه‌های سراسر اروپا در کنار مسافران واقعی حاضر شوند. در نهایت مشخص شد که احتمال شناساییِ مسافران جعلی با استفاده از تکنیک‌های مصاحبه‌ایِ ارمرود و داندو، 20 برابر بیشتر از تکنیک‌های دیگر (شناسایی موارد شکاک) است و تیم مصاحبه کننده در 70 درصدِ موارد موفق ظاهر شدند.
 
لِواین در این پژوهش شرکت نداشت، اما از اینکه این پژوهش در فرودگاه‌های واقعی انجام شده به وجد آمده و می‌گوید: «واقعا فوق‌العاده است. این پژوهش کاملا واقع‌بینانه انجام شده است.»
 

هنر متقاعد ساختن

 
نتایج پژوهش انجام شده توسط لواین هم دست کمی از پژوهش ارمرود و داندو ندارد. لواین نیز مانند اُرمِرود معتقد است که مصاحبه‌های هوشمندانه که می‌تواند حفره‌های داستان‌های جعلی را افشا کند، خیلی بهتر از شیوه‌ی سنتی «زبان بدن» است.
 
لواین بازی‌ای را طراحی کرد که در آن دانشجویان مقطع کارشناسی با افرادی ناشناس وارد اتاق می‌شوند و به سوالات پاسخ می‌دهند و در ازای هر پاسخ درست پنج دلار دریافت می‌کنند. دانشجویان نمی‌دانند که هم تیمی‌شان با دست‌اندرکاران مسابقه از قبل هماهنگ شده‌اند. زمانی که پرسشگر اتاق را ترک می‌کند، هم‌تیمیِ آن‌ها از او می‌خواهند که به پاسخ‌ها نگاهی بیندازند و برخی قبول می‌کنند.
 

پس از پایان مسابقه، چند مامور واقعیِ FBI با دانشجویان مصاحبه می‌کند تا ببیند کدام یک تقلب کرده‌اند. آن‌ها از سوالات تاکتیکی (و نه زبان بدن و نشانه‌های دیگر) برای شناساییِ متقلبان استفاده کردند و توانستند بیش از 90 درصد آن‌ها را پیدا کنند. یکی از ماموران متخصص 33 مصاحبه انجام داد و در تمام موارد 100 درصد موفق بود. در پژوهشی دیگر حتی مشخص شد که افراد ناوارد هم می‌توانند افراد دروغ‌گو را شناسایی کنند. آن‌ها به کمک سوالاتِ با پایان باز به بیش از 80 درصد موفقیت رسیدند.

آیا فقط پلیس می‌تواند دروغ‌گوها را شناسایی کند؟
 
یکی از دلایل موفقیت آن ماموران این بود که آن‌ها در شروع مصاحبه از تکنیک «هنر متقاعد ساختن» استفاده کردند. مثلا اولین چیزی که ماموران مطرح می‌کردند این بود که «شما چقدر صادق هستید؟» به همین دلیل بود که برخی از شرکت‌کنندگان برای اینکه نشان دهند آدم راستگویی هستند، سعی می‌کردند راستش را بگویند. حتی کسانی که سعی می‌کردند حقیقت را پنهان کنند هم دستشان رو می‌شد، چرا که تلاش می‌کردند حقیقت را جعل کنند.
 
بسیاری از کارگاهان شاید با این تکنیک‌ها آشنایی کامل داشته باشند، اما بحث ما در ارتباط با افراد معمولی است. زمانش رسیده که آن تفکر قدیمی (زبان بدن) را کنار بگذاریم و با استفاده از شیوه‌های جدید، افرادِ دروغگوی اطرافمان را شناسایی کنیم. در جهت نگاه افراد و نحوه تکان دادن دست همیشه جای تردید وجود دارد. لواین و ارمرود اما دوست دارند که نتایج تحقیق آن‌ها در شرایط دیگر هم سنجیده شوند تا میزان صحت آن‌ها در شرایطی متفاوت آزموده شود.
 

درست است که نتایج چنین پژوهش‌های در درجه اول به درد مراجع قضایی و بازجوها می‌خورد، اما ما هم می‌توانیم از این تکنیک‌ها در راستای شناسایی دروغگوهایی زندگی شخصی خودمان استفاده کنیم. ارمرود می‌گوید: «من این روش‌ها را همیشه بر روی کودکان تست می‌کنم.»

نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد و شما هرگز نباید آن را فراموش کنید، این است که از قضاوت زودهنگام بپرهیزید. اگر شخصی را دیدید که عصبی است یا تلاش دارد که جزئیات اتفاق خاصی را به یاد آورد، به این معنا نیست که آن‌ها گناهکار هستند. شما همیشه باید به دنبال تناقضات کلی‌تر باشید. فراموش نکنید که هیچ دروغ‌سنج بدون ایرادی وجود نداد، ولی شما می‌توانید با کمی بردباری، تدبیر و ذکاوت کاری کنید که خورشید از پشت ابر بیرون آید.